Společnost pro trvale udržitelný život uvítala poslední vývoj dopravní politiky ČR, který se obrací k podpoře environmentálně šetrných druhů a způsobů dopravy. Příznivý obrat začal tím, že zástupci ČR podepsali dokumenty, kterými se ČR zavazuje plnit řadu konkrétních opatření vyplývajících z principů udržitelné mobility. Jde o deklaraci zemí Středoevropské iniciativy (New York, červen 1997) a o tzv. Vídeňskou deklaraci z konference EHK OSN (listopad 1997). Tyto dokumenty cituje i nová Dopravní politika ČR schválená vládou v červnu 1998.
Stanovisko STUŽ k věcnému záměru zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, předloženému ke sdělení připomínek dopisem náměstka ministra životního prostředí JUDr. Pavla Dvořáka č.j. 400/3917/97, 410/1903/97 ze dne 26.11. 1997
Úvodem je nutné konstatovat, že státní správa - zejména její ústřední orgán - by měla primárně zajistit: trvalé dodržování emisních standardů dle stávající legislativy (tj. dle Nařízení vlády 171/92 Sb. a následné novely po jejím přijetí).
Stanovisko STUŽ k možnostem záchrany lesů v Krušných horách s využitím závěrů konference pořádané na toto téma pobočkou STUŽ v Chomutově dne 6. listopadu 1997
Stanovisko STUŽ k přípravě legislativy zabezpečující prevenci havárií, přírodních katastrof a integrovaný záchranný systém
(STUŽ je členem Světového svazu ochrany přírody IUCN)
Na vápencovém bradle Děvín, viditelném z celé jižní Moravy i Rakouska, v nejcennější části chráněné krajinné oblasti a biosférické rezervace Pálava v okrese Břeclav byl za totality postaven televizní vysílač a přístupová cesta, které narušily chráněné území mezinárodního významu a věhlasu. Pokusy o rozšíření výstavby koncem osmdesátých let se podařilo odvrátit koordinovanou aktivitou veřejnosti a státních orgánů, ačkoliv se tehdy argumentovalo blíže nespecifikovanými vojenskými zájmy. Vojáci tehdy projevili ochotu přesunout výstavbu do náhradní lokality. V roce 1990 zamítlo ministerstvo další výstavbu na Děvíně s odůvodněním, že objekty TV vysílače zde jsou určeny na dožití.
k rozsudku ve věci obchvatu Plzně dálnicí D5 Praha - Rozvadov.
k vývoji v dopravě
Společnost pro trvale udržitelný život (STUŽ) se znepokojením sleduje poslední vývoj v dopravním systému ČR, směřující k dalšímu zhoršování těch způsobů dopravy, které jsou šetrné k životnímu prostředí, tj. veřejné osobní dopravy a železniční dopravy. Jde o několikeré skokové zdražení jízdného městské dopravy, linkových autobusů i železnice, drastické rušení dopravních spojů a ztrátu časové návaznosti u spojů zbývajících a v posledních měsících dokonce o rušení osobní dopravy i na tratích v ekologicky citlivých oblastech. Důsledkem by byl mimo jiné hospodářský úpadek dopravně odlehlých oblastí a další vylidňování venkova a na druhé straně zvýšený tlak na využívání osobních automobilů s přetěžováním silnic a místních komunikací, hlavně v městských aglomeracích. Kromě toho nedostatečná motivace k přepravě nákladů po železnici vede k jejímu přesunu na silnici, a to dokonce i při přepravě na velké vzdálenosti, kde dříve dominovala železnice.
Stanovisko předsednictva STUŽ k návrhu Energetické politiky České republiky (návrh z 30. 5. 1997)
V roce 1996 obdržely dvě konkurenční společnosti EuroTel a Radiomobil od Ministerstva hospodářství ČR (nyní v resortu Ministerstva dopravy a spojů) pověření ke zřizování a provozování veřejné mobilní telekomunikační sítě podle normy GSM a k poskytování služeb, které příslušejí k této síti. Tím byl ukončen monopol na trhu mobilních telekomunikací v ČR. V důsledku toho dochází k výstavbě dvou sítí, které mají pokrýt celé území ČR. Dle údajů Radiomobilu je pro základní pokrytí území ČR v rámci jejich společnosti třeba vybudovat síť s více než 850 základovými stanicemi. Tyto stanice lze budovat jednak na vyšších budovách, pokud se jedná o zastavěná území, nebo na stožárech ve volné krajině. Na volné ploše je třeba k vybudování jedné stanice plocha 80 m2 a často i nová příjezdová cesta. Nosiče antén ve volné krajině jsou minimálně 45 m vysoké. Obdobné nároky má i společnost konkurenční. V krajině tak "ve veřejném zájmu" vyrostou nekoordinovaně stovky nevzhledných stožárů.
Milý pane Foglare !
Blahopřejeme Vám k Vašemu vzácnému jubileu jako členové organizace, na jejímž vzniku máte velkou zásluhu.
Devadesáté narozeniny jsou vhodnou příležitostí, abychom Vám prozradili naše tajemství.
Společnost pro trvale udržitelný život založil v roce 1992 Josef Vavroušek, Váš věrný čtenář, skaut, horolezec, ekolog, první československý ministr životního prostředí. Také díky němu byly v letech 1990 až 1992 přijaty ekologické zákony, z nichž některé nám závidí celá Evropa.