Byl to tedy dnes docela zvláštní den pro Prahu - již minimálně týden jsme byli masírováni tím, že díky stávce totálně zkolabuje doprava v Praze, všichni místo do metra, vlaků a jiných prostředků MHD sednou do osobních aut a ve spolupráci s mnohatisícovým davem rozezlených odborářů Prahu totálně ucpou. Skutečnost však byla zcela jiná.
Ráno jsem vyrazil, jako skoro každý den nezávisle na odborářích, na kole do práce a očekával jsem, že budu s potěšením předjíždět auta na totálně ucpané Evropské - opak byl pravdou - Evropská úplně prázdná, zato na cyklostezce daleko více cyklistů - až jsem se začínal bát, protože na kolech vyrazili "sváteční jezdci" u kterých se občas nedalo moc předvídat, jak se s vámi chtějí vyhnout a vůbec se různě divně motali. V práci - pohoda - moje kancelář (sice v 16. patře, ale s okny na Evropskou) i při zcela otevřených oknech nebyla rušena obvyklým dopravním hlukem.
Ještě absurdnější situaci zažila moje dcera, která dnes odjížděla na soustředění do Jindřichova Hradce a měla už od pondělí hrůzu z toho, jak se tam dostane. Naštěstí jsme se včas telefonicky ujistili u provozovatele JHBus, že oni nemají důvod stávkovat a pokud se do Prahy probojují, tak že pojedou. Skutečnost byla taková, že dcera dojela z domova poloprázdou tramvají na Florenc a odtud jeli autobusem až do Jindřichova Hradce 4 účastníci orienťáckého soustředění, dva další cestující no a pak ještě řidič.
No, ale abych se vrátil k tomu o čem jsem se snažil říct v úvodu - i všechna média informovala o nárůstu počtu cyklistů v Praze - jaký ten nárůst opravdu byl? To jsou údaje, které se dají docela lehko zjistit - stačí se podívat na stránky automatického sčítání cyklistů - http://unicam.camea.cz/Discoverer/BikeCounter/map a hned můžeme srovnávat kolik lidí jelo dnes a na tom stejném místě před týdnem - alespoň pro tři místa uvedu konkrétní čísla (mimochodem v Podolí počet sečtených ve skutečnosti překročil číslo 10 000 - hodinu systém nefungoval):
místo | 9.6. | 16.6. |
Praha - Podolí | 1122 | 9883 |
Rohanské nábřeží | 714 | 5885 |
Vršovická | 292 | 2266 |
Celkově zaznamenaly detektory za dnešní den celkem více než 47 tis. průjezdů cyklistů. Musíme samozřejmě uvažovat, že většinou byl cyklista zaznamenan po cestě tam i po cestě zpět, na druhou stranu je mnoho cyklistických tras, na kterých sčítání není, přesto velmi střízlivý odhad je, že dnes v Praze použilo kolo 30-50 tis. lidí.
Myslím si, že by dnešní čísla měla být impulsem pro zastupitelstvo hlavního města Prahy k výraznější podporu cyklistické dopravy (nejen rekreační cyklistiky) v Praze - například tím, že v rámci letní rekonstrukce tramvajové trati na Smetanově nábřeží se již do této trasy nevrátí individuální automobilová doprava. Některé další požadavky vyslovili ve své tiskové zprávě také Pražští zelení, i když nad některými z požadavků musí člověk trochu kroutit hlavou - např. požadavek na zachování "Rámusáku" těsně vedle nově budovaného mostu, který bude mít v obou směrech cyklopruhy a chodníky, či požadavek na stavbu cyklostezky Zbraslav - Jarov, která má být vedena paralelně s relativně málo používanou silnicí třetí třídy.