Společnost pro trvale udržitelný život

Aktuality STUŽ

Aktuality STUŽ je emailový zpravodaj, který vychází přibližně jednou za 2 týdny a přináší aktuality pro členy a příznivce STUŽ. Přihlaste se k jeho odběru vyplněním jednoduchého formuláře zde.

Archiv doposud vydaných Aktualit STUŽ.

Staňte se členem STUŽ

Není nic jednoduššího, než se přihlásit.

Informace o podmínkách členství

On-line přihláška za člena STUŽ

 

STUŽ na sociálních sítích

Sledujte nás také na sociálních sítích - tam najdete aktuální informace a zajímavosti

Facebook

Twitter

Plzeň - EKOLOG PROTI SMETIŠTI. Na tuně odpadu, dovezeného do Česka, lze vydělat mnoho desítek eur. Konečné řešení problému může podle ekologa Miroslava Šuty přinést vyrovnání cen za likvidaci odpadů.
Někteří podnikatelé se pokoušejí udělat z Česka smetiště Evropy, protože se v posledních měsících vrhli na mimořádně výnosný dovoz odpadu ze zahraničí. Ekolog a šéf plzeňské pobočky Společnosti pro trvale udržitelný rozvoj Miroslav Šuta zdůrazňuje, že se nejedná pouze o dovoz odpadů z Německa.

„Byly tady už zaznamenány odpady i z Rakouska. A jakmile dovoz odpadů začali celníci kontrolovat, objevil se například odpad vezený z Itálie nebo z Rakouska do Polska,“ prohlašuje Šuta.

Od začátku roku se o problému s nelegálním dovozem odpadu hodně mluví a píše. První případy se však podařilo najít už v prosinci. „Ale neoficiální zvěsti, že se do Česka odpad začal dovážet, bylo možné zaznamenat od loňského podzimu,“ tvrdí muž, který v Plzni kdysi založil pobočku Dětí Země a později pracoval pro Greenpeace.

* V čem vězí příčiny toho, že se k nám odpady hrnou ve velkém?

Příčin je několik. Když jsme se stali členy EU, celníci opustili stanoviště na hranicích, kde do té doby sice jen namátkově, ale přece jenom dovoz kontrolovali. Další příčina dovozu odpadu jsou dramatické rozdíly v cenách jeho likvidace. V Německu je to mnohem dražší. Nejméně třikrát, někdy až desetkrát. Celkem nedávno přibyla čtvrtá příčina. Je to nový německý zákon o odpadech, který zpřísnil tamní pravidla pro jeho likvidaci. Na skládky tam smí jen odpad, který už před tím prošel nějakou úpravou, tříděním. To producentům odpadu zkomplikovalo situaci a zároveň se tam ukládání na skládky zdražilo.

* Na to zřejmě čeští podnikatelé zareagovali velmi rychle. Je to tak?

Ano. Myslím, že to začalo tím, že se vstupem do EU se uvolnil legální dovoz odpadu, například papíru na recyklaci. Podnikatelé přitom možná zjistili, že stokrát projeli hranice s náklaďákem a nikdo je nekontroloval. To mohlo svádět. Zásadní příčinou je ale rozdíl v cenách za likvidaci odpadů. Kdyby rozdíl nebyl, nevyplácelo by se to.

* Dováží se odpady i do jiných zemí nebo je ochota udělat si z republiky smetiště pouze česká specialita?

Netýká se to jen naší země. Je to problém, který se objevuje tam, kde sousedí bohaté země se zeměmi méně bohatými. Například Portugalsko se také velmi obává přílivu odpadu ze zahraničí. Dovoz odpadů je daný stavem společnosti a zájmy jednotlivých lidí. Pokud vám někdo za vesnici vozí deset, patnáct kamionů s odpadem denně, trvá to dva týdny a nikdo to nehlásí, tak to asi lidem z té vesnice bylo jedno.

* Zmínil jste se o obrovských rozdílech cen za likvidaci odpadu u nás a v Německu. Jak moc se tedy na dovozu dá vydělat?

Na jedné tuně odpadu je možné vydělat mnoho desítek eur. Vynásobte si sto eur deseti tisíci a dostanete asi tři miliony korun.

* V souvislosti s nelegálním dovozem odpadu se nejvíc mluví o firmě BAU 24. Asi ale nebude jediná. Kolik odhadujete, že v tomto oboru podniká firem?

Myslím, že ve velkém moc firem obchody rozjet nestačilo. Ale je možné, že některé to dělaly chytřejším způsobem. Na Liberecku se podařilo odhalit celou síť skládek s nelegálním odpadem. Tamměl systém dovozu odpadu charakter organizovaného zločinu. To znamená, že jakýsi velký boss to celé řídil. Někdo obchodoval v Německu. Někdo si pronajal bývalé kravíny a ty někdo hlídal a někdo vozil odpad v kamionech. Pokud existuje takový řetězec, je pro policii těžší najít viníka.

* V souvislosti s nelegálním dovozem odpadu firmou BAU 24 se mluvilo také o plzeňské spalovně nebezpečného dopadu, kterou provozuje firma T. O. P. Eko. Máte už jasno, jakou roli sehrála?

Variant je několik. Zatím máme v ruce písemné potvrzení pro firmu BAU 24, že firma T. O. P. Eko bude energeticky využívat znečištěné plasty. Firma BAU 24 zase v Německu dokládala, že dováží plasty a bude je v Česku energeticky využívat. Dokonce německý ministr životního prostředí svému českému kolegovi napsal, že německá strana na vývozu odpadu neshledávala nic problematického, pokud česká spalovna hledala v Německu materiál. Asi spíš policii by mělo zajímat, kde došlo k podvodu. Spalovna tvrdí, že nikdy odpad z Německa pálit nechtěla, ale na druhou stranu vydala nějaké potvrzení, že cosi spalovat chce. Tak je evidentní, že se někdo na české straně dopustil podvodu.

* Několik let už se objevují úvahy o vybudování nové velké spalovny v Plzeňské teplárenské. Dá se na základě dnešních zkušeností říct, že pokud by se postavila, fungovala by jako magnet na odpad a kamiony s ním?

Je jasné, že v plzeňském regionu není dost odpadů, které by byly schopny nakrmit velkou spalovnu. A menší spalovny než pro 100 tisíc tun ročně se prakticky nestavějí. Ačkoliv produkujeme v Česku hodně odpadů, pořád ještě Plzeň nemůže takového Otesánka nakrmit. Asi tu někdo počítá s tím, že se uvolní dovoz odpadů z ciziny a bude to legální.

* Jak se lze nyní nelegálnímu dovozu odpadu z jiných zemí bránit?

První krok spočíval v lepším stanovení kompetencí celníků, policie a inspekce životního prostředí. Zástupci těch tří složek se už dohodli na kooperaci. Celníci kontrolují a pokud mají podezření, inspekce životního prostředí rozhodne, zda je dovoz legální či ne. Pokud ne, kamion se pošle hned zpátky. Ministr životního prostředí navíc vyhláškou zpřísnil podmínky pro dovoz odpadů a zpřísnil postihy za nelegální dovoz v novele odpadového zákona.

* Pomohlo to? Téměř každý den se objevují informace, že celníci vrátili z hranic kamion s odpadem.

Daří se kamiony vracet. Ale nefunguje odstrašovací efekt, se kterým ministerstvo počítalo. Existuje tady navíc jedno velké nebezpečí. Podle nové směrnice EU se má stát legální dovážet odpady do spaloven, a to včetně směsného odpadu. To by musel být v celnické uniformě Bůh, aby věděl, kde směsný odpad nakonec skončí. Stačí, když si někdo pořídí potvrzení od nějaké spalovny. V případě plzeňské spalovny se ukázalo, že to není problém. Německé firmy si už podaly žádost o spálení 80 tisíc tun odpadů v Česku. To jsou tisíce kamionů. A představa, že je někdo uhlídá, je naivní.

* Podle toho co říkáte nás nečeká zlepšení, ale zhoršení.

Ano. Pokud se nezmění návrh té směrnice EU. Zatímco v Česku hledáme cestičky, jak zastavit malou lavinu, EU vytvořila podmínky pro velkou lavinu. Pokud by ta směrnice prošla, tak už se to zastavit nedá.

* A už o tom představitelé EU vědí?

Myslím, že jim to začíná docházet. Oni si asi dlouho neuměli představit, co by to mohlo způsobit. Za Českou republiku jsme na to začali poukazovat. Stejnou pozici zaujalo Slovensko, Portugalsko a zřejmě se připojí Poláci. I V Belgii nebo Dánsku si uvědomují, že situace by nebyla dobrá. A Německo by se nerado dostalo do pozice státu, který způsobí v okolních zemích problém.

* Takže to vypadá nadějně?

Doufám. Ale definitivní řešení bude nakonec ekonomické. Znamená to, že by se u nás měly zvýšit ceny za ukládání odpadů u nás.

Regionální mutace Mladá fronta DNES - plzeňský kraj
Autor: JAROSLAV NEDVĚD

You have no rights to post comments

Společnost pro trvale udržitelný život
Zpravodaj STUŽ
ISSN 1802-3053


Creative Commons License