V Libčevsi už na vlastní kůži zažili, jak odpadová mafie dokáže zneužívat situace - Libčeves se připravuje k odvozu odpadu z nelegální skládky. Zástupci saskoanhaltských úřadů dnes na ministerstvu životního prostředí oznámí, jak naloží s nelegálním německým odpadem. Ministerstvo zatím neví, zda Němci přistoupí na likvidaci všech odpadů v Libčevsi. Na skládce totiž byly plasty dvojího původu a další odpad.

Jenom u jedné části se původ prokázal. Také se neví, zda odvezou odpad, který již hořel, protože se již nedá přesně identifikovat odkud pochází. Podle odhadů bylo v Libčevsi složeno na 4000 tun německého odpadu, Sasové se hlásí k 1500 tunám.

"Počítáme s několika scénáři: S odvozem z Libčevse na skládku Celia a potom do Německa nebo přímo z Libčevse do Německa, nebo německá strana zaplatí trvalé uložení odpadu u nás," uvedla včera mluvčí ministerstva Karolína Šůlová. Zástupci firmy Celio Litvínov již včera navštívili Libčeves, aby se na místě přesvědčili o situaci. "Odhadli, že zde leží asi jedenáct tisíc kubíků odpadu," potvrdila starostka Vlasta Staňková.

Libčeves se sice skládky zbaví, ale nebezpečí divokých skládek tím nepomine. Postará se o to Evropská unie. Hrozí nebezpečí, že do východní Evropy nekontrolovatelně budou přiváženy miliony tun odpadu ročně. Připravuje se nová směrnice EU, která by dovolovala dovážet do spaloven komunální odpad. Pro Česko by to znamenalo dovoz několika stovek tisíc tun ročně, upozorňuje europoslanec Jaroslav Kohlíček.

Likvidace odpadů v českých spalovnách je totiž lacinější. Podle Kohlíčka je největším nebezpečím, že třetina odpadu se změní v nespalitelné zbytky. Ty budou ukládány na skládky spolu s popílkem zadrženým z filtrů komínů. Šůlová potvrdila, že ministerstvo se obává výrazného nárůstu nespalitelných zbytků, ale i exhalací.

Likvidace odpadů v českých spalovnách je totiž lacinější. Podle Kohlíčka je největším nebezpečím, že třetina odpadu se změní v nespalitelné zbytky. Ty budou ukládány na skládky spolu s popílkem zadrženým z filtrů komínů. Šůlová potvrdila, že ministerstvo se obává výrazného nárůstu nespalitelných zbytků, ale i exhalací. Životní prostředí v Česku by významně postihla i záplava kamionů směřujících k nám ale i do Polska, Maďarska a na Slovensko. Nárůst kamionové dopravy by mohla vyřešit přeprava po železnici. Tím by se omezily i možnosti nelegálního dovozu odpadu kamiony.

RIZIKO - životnímu prostředí by uškodily i kamiony mířící do Polska, Maďarska a SR

FRANTIŠEK ROČEK, 25.4.2006