V Praze
14.10.1999
Vážený pane předsedo,
jako
spoluautor stanoviska STUŽ č.85,
které bylo napadeno dopisem člena předsednictva Ing.arch. M. Říhy ze dne
16.7.1999, cítím povinnost vysvětlit některé souvislosti.
Stanovisko
č.85 k projednávané koncepci rozvoje dopravních sítí ČR v širších
pohledech i ve speciální problematice dálničního propojení do Saska,
diskutované v dopise p. M. Říhy, navazuje na dřívější stanoviska STUŽ:
č. 17 z r. 1993, č. 25 z r. 1995,
č. 81 z ledna 1999 a dokonce i č.
82 z letošního února. Na formulaci stanoviska č. 82 k neudělení výjimky
MŽP pro průchod dosud navržené trasy dálnice D8 přes CHKO se totiž aktivně
podílel právě p. M. Říha. STUŽ zde vyjadřuje pochopení a podporu tohoto
nesouhlasu jako impulsu k optimalizaci trasy a vlivů na území CHKO. I
když byla dosud navržená trasa D8 schválena v územním plánu Litoměřicka,
nebrání to jejímu dalšímu vylepšení, aby co nejméně narušovala chráněná
území přírody, krajinný ráz ... MŽP je závěrem chváleno,
že tuto (tedy zřejmě špatnou) trasu odmítlo (potud stanovisko č. 82).
Stanovisko
č.85 zároveň důsledně vychází z principů udržitelné mobility, převzatých
z materiálů OECD a EU v letech 1997-98 do koncepčních dokumentů
ČR: Dopravní politiky a Státní politiky životního prostředí, které schválila
vláda. V těchto dokumentech se klade důraz na to, aby maximum dálkové
dopravy bylo zabezpečeno nikoli silniční dopravou, ale environmentálně několikrát
šetrnější železnicí a - pokud jde o přepravu nákladů - kombinovanou
dopravou železnice-silnice a voda-silnice. Nesporná je také potřeba chránit
území před nežádoucím zavlečením nové tranzitní silniční dopravy, a
to především do oblastí citlivých z hlediska přírody a krajiny i životního
prostředí v sídlech. K tomu by nepochybně došlo v důsledku
nadměrně technicky vybavené silniční trasy - dálnice, navíc umístěné
do neobyčejně atraktivní polohy východně od Cínovce, která je výhodná i
pro významnou část německé dopravy Sasko - Bavorsko.
Žádný
právně závazný dokument totiž nestanoví, že mezi státy musejí být
vybudovány dálnice, tj. ani tzv. asociační dohoda, platná již od 1.2.1995
- viz její čl. 82, který do prioritních oblastí spolupráce zahrnuje mj.
„výstavbu a modernizaci (infrastruktury) silniční dopravy včetně postupného
usnadňování podmínek tranzitu“. Něco jako „co nekratší a dálniční
spojení Skandinávie - Balkán“ a to jedině kolem Ústí nad Labem (jak si přeje
p. M. Říha) není závazným a vymahatelným způsobem nikde stanoveno a zároveň
to není ani v intencích moderní dopravní politiky.
Pro
infrastrukturu silniční dopravy je závazná dohoda AGR, která požaduje, aby
silnice, zařazené do mezinárodní silniční sítě E, byly uvedeny do
souladu s podmínkami uvedenými v příloze této dohody (např. návrhová
rychlost 60 až 140 km/h, max. podélný sklon 4 až 8 % apod.). S ohledem
na význam a územní podmínky je i pro nejdůležitější trasy E vyhovujícím
řešením nová silnice (výhledově rychlostní), která umožňuje snížit
parametry až na rychlost 80 km/h a sklon 6 %.
Jestliže
pro hlavní spojení s Bavorskem, kam nevede a ani není plánována
konkurenceschopná železniční trať, byla vybudována dálnice, v případě
hlavního spojení do Saska je situace podstatně jiná. Přes tuto hranici je
silniční dopravy výrazně méně a díky hustotě osídlení je rovnoměrně
rozptýlená od Chebu po Liberec. Do Saska vede I. tranzitní železniční
koridor a vodní cesta (obojí přes Ústí nad Labem). Nedávno byl zkapacitněn
silniční přechod u Rumburka a v nejbližších letech budou výrazně zlepšeny
přechody a příjezdové silnice od Chomutova a Liberce. Dálkovou kamionovou
dopravu proto bude možné snad již v r. 2003 odklonit na kvalitnější trasy
mimo Cínovec a tím (do značné míry) i mimo Středohoří. Již tím je
prokazatelně naplňován požadavek postupného usnadňování podmínek silniční
tranzitní dopravy z asociační dohody. Megalomanský záměr na dálnici
přes České Středohoří a Krušné hory zděděný z komunistické éry
ve skutečnosti není aktuální. Bude-li mít Evropská unie zájem, přispěje
na výstavbu trasy D8-A17 Lovosice - Pirna - Drážďany jih (nebo na levnější
a z českého hlediska dopravně efektivnější trasu vedenou jen přes jedno
pohoří a západně od Cínovce) až poté, co se Česko stane jejím členem.
Ani
potřeba dostavby dálničního spojení mezi Prahou a Ústím n.L. není aktuální,
protože má ze všech dosud určených krajských měst do Prahy nejblíže a
pojedou tam často rychlíky. Na rozdíl od funkce komunistického krajského města,
přes které vedlo centrální řízení státu, bude nové krajské město v důsledku
decentralizace samo metropolí svého regionu. Proto bude důležitější jeho
dobrá dostupnost z území regionu (ale i to, aby leželo v jeho těžišti
- k tomu má tomto regionu blíže např. město Teplice).
Z hlediska
přeshraničního spojení je místo dalšího silničního přechodu v okrese
Ústí n.L. zapotřebí otevřít hraniční přechod a vybudovat k němu
vyhovující příjezd na Mostecku, kde takové spojení dosud chybí (při současné
neexistenci přechodu železničního). Místo dalšího zvýhodňování Ústecka
další dopravní trasou existuje aktuální potřeba odstranit dopravní
diskriminaci Mostecka, též s ohledem na nutnost urychleného oživení zdejší
ekonomiky.
Všechny
tyto aspekty se nutně promítly do formulace odstavce o D8 ve stanovisku
č. 85:
·
co nejdříve (přechodně) přenést trasu E55 mimo Cínovec a CHKO České středohoří
(na silnici I/7 kolem Chomutova) a
·
pro hlavní silniční spojení do Saska
buď
vybudovat dálnici D8 (jak odpovídá dosavadním jednáním silničních
orgánů ČR a SRN resp. Saska, které však dopady svého postupu na silniční
síť dosud nedoložily - chybí např. přeshraniční EIA), ale s dlouhým
tunelem v CHKO České středohoří, po roce 2010 (kdy teprve může
nastat objektivní potřeba nové čtyřpruhové trasy) a po výstavbě
vysokorychlostní tratě (jak odpovídá principům udržitelné mobility),
nebo
modernizovat silnici I/7 na R7 do Postoloprt a (postupně) vybudovat
rychlostní silnici R28 mimo CHKO (přes Mostecko), jak lépe odpovídá požadavkům
ochrany přírody a krajiny i novému chápání dopravních potřeb.
Na
první pohled je zde patrný rozdíl od návrhu Českého a Slovenského dopravního
klubu, kde D8 končí v Lovosicích a výhledovou trasu E55 jednoznačně řeší
nová R28. Pan M. Říha se proto mýlí, když píše, že naše stanovisko se
ztotožňuje s názorem ČSDK. Rozdílů proti návrhu ČSDK je uvedeno ve
stanovisku STUŽ celkem pět a názor, že parametry silniční infrastruktury
mohou obecně klesat úměrně k nižší dopravní zátěži i obtížnějším
terénním podmínkám má např. i urbanista Ing.arch. M. Körner (viz jeho článek
v časopisu Doprava 4/99, kde kontinuita dálničních parametrů není navrhována
u D11 a východně od D1 a pro E55 jižně od Prahy je navrhována jen silnice R
přecházející do modernizace stávající silnice I. třídy).
I
event. ukončení dálnice D8 v Lovosicích, pouhých cca 20 km od centra
Ústí n.L. by tomuto městu zabezpečilo nadprůměrně kvalitní napojení ve
srovnání s mnohými jinými městy. Výstavba velkokapacitního překladiště
v Lovosicích nepochybně posílí přesun dálkové nákladní zátěže z
české silniční sítě na železnici a vodní cestu. „Nezodpovědný blábol“
o převedení zátěže typu Praha - Ústí n.L. na silnici I/13 přes Teplice a
Bílinu byl prezentován v tisku jako výrok ministra A. Peltráma a není
obsažen v návrhu ČSDK ani ve stanovisku STUŽ.
Jsem
přesvědčen, že stanovisko č. 85 plně odpovídá základním cílům a zaměření
činnosti STUŽ a zároveň respektuje citlivý problém hlavní silniční
trasy do Saska dvojím pohledem na možné výhledové řešení. Protože p. M.
Říha nedoložil, v čem všem je toto stanovisko ještě „odborně vadné a
neobhajitelné, nejen dopravně, ale i environmentálně“, musím tento jeho
odsudek odmítnout bez dalších důkazů. Na druhé straně chápu jeho vyhraněný
postoj k otázce D8, protože byl dlouholetým pracovníkem býv. Severočeského
KNV. Požadavek p. M. Říhy na okamžitou výstavbu dálnice přes České středohoří
však naznačuje, že jeho vazby na Ústí n.L. dále přetrvávají.
Ve
vyspělých státech je běžnou praxí, že průchod trasy hodnotnými částmi
krajiny je řešen tunelem. V tomto případě je plně zdůvodněn alespoň pod
nejcennější částí CHKO, zahrnutou do pásu evropské ekologické sítě
EECONET, tj. v délce cca 4 km. Tunelem se zároveň zkrátí trasa o 1,6 až
1,8 km a zmenší překonávaná výška cca o 25 m. V tunelovém úseku na
rozdíl od povrchového vedení trasy sice nelze umístit žádnou
podnikatelskou aktivitu ani odpočívky s občerstvením, ale zato zůstane
zachována celistvost pohoří alespoň v jeho hřebenovém pásmu. Názor, že
Chráněnou krajinnou oblast České středohoří by měla „ozdobit“ dosud
navrhovaná vyhlídková trasa dálnice nebo i rychlostní silnice vedená
povrchově a na dlouhých mostech po labském úbočí - jak předpokládám -
by velká většina členů STUŽ zásadně odmítla.
Pokud
jde o způsob přijímání stanovisek STUŽ, dávám k úvaze, zda by v závěru
každého stanoviska nemělo být stručně uvedeno, jakým způsobem bylo přijato,
zpracováno či dokončeno. Např. „po rozpravě v předsednictvu při
nesouhlasu ... jeho členů“, „po hlasování na besedě při nesouhlasu ...
členů STUŽ“, event. dle přání nesouhlasících i s uvedením jejich
jmen a argumentů.
Ing.
Jan Klika,
Zdiměřická 1454
149
00 Praha 4