Jan Zeman
Často se od ekonomů i politiků dovídáme, že ekonomické podmínky v dopravě jsou rovné, tzv. že každý dopravní obor hradí společenské náklady, které svým provozem vyvolává. Dal jsem si práci a vyčíslil základní druhy deformací nákladů a cen v pěti základních druzích dopravy ČR v r. 1996. Výsledky ukazuje tabulka.
Tabulka : Odhadované nekalkulované náklady jednotlivých druhů dopravy v ČR
v r. 1996 v mld. Kč
Druh nákladů | silniční |
železniční |
vodní |
letecká |
MHD |
Celkem stát na dopr. infr. | 16,871 |
5,356 |
0,1311) |
0,389 |
1,600 |
St. podpora osob. dop. | 1,469 |
5,151 |
0 |
0 |
8,395 |
Výdaje ČR na policii | 2,955 |
0,03 |
0,001 |
0,013 |
? |
Daňové úlevy | min. 1,664 |
0 |
0,124 |
0,919 |
0,0435) |
Ext.škody na zdraví | |||||
vlivem nehod | 18,491 |
0,0662) |
0 |
0 |
0,0444) |
hluku | min. 6,677 |
0,575 |
0 |
0,004 |
? |
emisí NOx,CO,CxHy | 13,653 |
0,219 |
? |
? |
? |
emisí CO2 celkem | 1,972 |
0,097 |
0,012 |
0,065 |
0,035 |
Celkem | min. 63,752 |
11,494 |
0,268 |
1,390 |
0,073 |
Spotř. daň za poh. hmoty | min. 27,624 |
1,327 |
0,018 |
0,128 |
0,389 |
Platby za silnice | 5,220 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Saldo | min. 30,908 |
10,167 |
0,250 |
1,2622 |
9,684 |
škody na vozidlech | 6,054 |
0,0342) |
velmi |
nízké | ? |
Kumul.zanedbání infr. | 170,000 |
170,000 |
? |
0 |
? |
Zábor půdy v % 3) | 77,8 |
21, 0 |
0,15 |
1,05 |
? |
1) na provoz vodních cest, 2) jen zaviněné ČD, 3)dle CDV 1994,
4) jen mrtví zavinění MHD bez metra v Praze, 5) jen na silniční dani MHD.
Zdroj : MDS, MF, ČD, vlastní výpočty.
Vysvětlivky:
- náklady na dopravní infrastrukturu - dle MDS
- kumulativní zanedbávání dopravní infrastruktury- nevládní odborný odhad. Ministr Peltrám v Hosp. n. 8.9.98, uvádí 175 a 175 mld. Kč pro rok 1998, což je pro tok 1996 méně,
- výdaje na policii z odhadu rozpočtu policie, podílu práce policie v dopravě a nehodovosti jednotlivých oborů dopravy, možná chyba do 20%,
- daňové úlevy spočítány z mat. MF. U DPH možnost větších chyb pro absenci dostatečných podkladů, u spotřební daně možnost chyb vlivem nepřesnosti v údajích o spotřebě bionafty, u vodní a letecké uvažován podíl mezinárodní cca 85-90%, u silniční ne vždy efektivní
- škody na zdraví počítány jako náklady nucené pracovní nečinnosti osob v produktivním věku zabitých, zmrzačených, zraněných a častěji nemocných v důsledku dopravních nehod, nadměrného dopravního hluku a emisí z dopravy včetně emisí nutných k výrobě elektřiny pro elektrickou trakci železnice, a náklady na jejich léčení. Nejde o cenu lidského života počítanou v EU. U nehod je východiskem odhad J. Poleny z r. 1986 1 mrtvý je 1,5 mil. Kč, 1 těžce zraněný 0,4 mil. Kč, 1 lehce zraněný 0,03 mil. Kč + inflace (možná chyba do 10%). U dopravního hluku obdobné odhady J.Poleny a ne zcela reálný předpoklad, že snížení hlučnosti aut kompenzoval růst jejich provozu včetně prostorového rozšiřování (možná chyba do 20%). U emisí se vychází z řady toxicity EU, která se upravuje na podmínky dopravy a ČR r. 1996 (možná chyba do 30%),
- škody vlivem CO2 počítány dle metodiky EU CEMT jako 2% HDP + emise CO2 vyprodukované jedn. obory dopravy,
- spotřební daň za pohonné hmoty spočítána z údajů CDV Brno o spotřebě a platných sazeb, silniční daň včetně dálniční nálepky dle MF a MDS,
- škody na vozidlech dle MDS a ČD.
Výše vyčíslené hodnoty nejsou zcela přesné, je nutné je brát s určitou rezervou. Tabulka ale ukazuje, že rovnost ekonomických podmínek mezi železniční a silniční dopravou obnášela v r. 1996 nerovnost ve výši minimálně 20,7 mld. Kč, o množství nevyčíslitelných škod na zdraví lidí a přírody nemluvě.
Pozn. redakce: U autora je k dispozici ještě kalkulace deformací cen paliv a energie. Kontakt viz rubrika Aktuální adresy a organizační informace (Důležité adresy - revizní komise)