Koncepce regionálního rozvoje České republiky
Ve čtvrtek 14.1.99 uspořádalo Centrum pro komunitní práci (CpKP) na Novotného lávce velice zajímavý seminář s výše uvedeným názvem.
Regiony jsou základní ”stavební kámen” Evropské unie, což byl jeden z hlavních důvodů, proč i v naší republice došlo v roce 1998 k ustavení regionů - Vyšších územně-správních celků (VÚSC). Ačkoliv byly zatím ustaveny pouze formálně, probíhají v současné době, na základě rozhodnutí vlády, dva velice důležité procesy, které budou mít velký vliv na jejich budoucnost: příprava Strategií regionálního rozvoje ČR (podle usnesení vlády 235/98) a Regionálního rozvojového plánu ČR (usnesení vlády č. 417/98).
Pro zpracování výše uvedených strategií jsou v současné době v každém VÚSC připravovány tzv. Regionální rozvojové strategie (RRS-VÚSC). Tyto strategie musí být připraveny podle metodických pokynů Ministerstva pro místní rozvoj (MMR) do konce března 1999 a zdá se, že termín bude ve všech regionech skutečně dodržen. Údaje užité v těchto strategiích budou použity pro zpracování Strategie regionálního rozvoje ČR (SRR-ČR) a Regionálního rozvojového plánu ČR (RDP-ČR).
Protože VÚSC nemají doposud ustavené správní orgány, byly pro zpracování RRS ustaveny tzv. Regionální koordinační skupiny (RKS). Tyto skupiny jsou tvořeny zejména zástupci okresních úřadů, obcí, dalších orgánů státní správy, podnikatelských seskupení (hospodářské komory) a zástupci vysokých škol v regionu.
Zpracováním RRS na úrovni každého VÚSC a jejich využitím při přípravě SRR-ČR a RDP-ČR vznikne rozsáhlá národní strategie, která bude obsahovat především následující oblasti:
RRS-VÚSC budou dokumentem, který bude významnou měrou ovlivňovat od roku 2000 podobu využívání rozvojové pomoci EU (SAPARD, ISPA).
Při přípravě RRS byla, jak je u nás dobrým zvykem, opomenuto zapojení veřejnosti. Na rozdíl od postupů při přípravě obdobných dokumentů v zemích EU (např. v Irsku), kde byly obdobné plány široce konzultovány s veřejností a kde je neziskový sektor zastoupen v monitorovacích a řídících výborech, u nás je zapojení neziskových organizací na velice nízké úrovni.
Neziskový sektor není zastoupen v žádném z orgánů zabývajících se přípravou regionální strategie na národní úrovni. V regionech je situace trochu lepší – dochází, i když se zpožděním, k postupnému zapojování neziskových organizací do RKS a jejich pracovních komisí. Nejlepší situace v tomto smyslu je na Olomoucku z iniciativy Romana Hakena. Je třeba konstatovat, že tak důležitý proces, jako je příprava RRS je v současné době omezen na úzké skupiny lidí; hrozí tedy vážné nebezpečí, že nebude řádně neprojednán. Občané, neziskový sektor, ale i starostové menších obcí se většinou o práci na strategii dozvídají až na poslední chvíli. Často přitom dochází k prosazování projektů silně kontroverzních z hlediska trvalé udržitelnosti (např. opětné prosazování dálnice Praha – České Budějovice v Českobudějovickém regionu).
RR strategie jsou podle metodických pokynů připravovány ve třech krocích:
1) Situační analýza regionu
2) Vize regionu a analýza jeho silných a slabých stránek
3) Definování strategických cílů a směrů rozvoje
V listopadu a prosinci probíhaly situační a SWOT analýzy regionů. Tyto práce byly vedeny v odborných skupinách s přibližně následujícím zaměřením: 1) obyvatelé a urbanizace, 2) doprava a technická vybavenost, 3) ekonomika regionu, 4) sociálně-ekonomická charakteristika regionu, 5) občanská vybavenost, 6) cestovní ruch, 7) životní prostředí. Ve většině regionů se již dařilo neziskovým organizacím zapojit se do práce těchto skupin (situace je však velice rozdílná region od regionu).
U Strategie regionálního rozvoje ČR (SRR-ČR) i Regionální rozvojového plánu ČR (RDP-ČR) by mělo být, v souladu s nařízením EU pro Strukturální fondy v období 2000-2006 (EC/980090), provedeno zhodnocení předpokládaných ekologických dopadů, tedy ”strategická EIA”. Tato procedura by měla splňovat jednak požadavky výše zmíněného nařízení EU, jednak zákona č. 244/92 Sb.
A jak to vypadá se zapojením STUŽe do celého procesu. V současné době jsou do přípravy RRS sice zapojeni jednotliví naši členové, ovšem většinou pod hlavičkou jiných organizací. Na setkání bylo přislíbeno, že se STUŽ jako celostátní organizace zapojí především do přípravy národních strategií. Koordinací tohoto zapojení byli pověřeni předsednictvem Martin Říha a Jiří Dlouhý, kteří uvítají všechny zájemce o práci na této problematice.
S použitím materiálů Centra pro komunitní práci připravil
Jiří Dlouhý