Často se traduje, že v dopravě ČR existují rovné ekonomické podmínky. Mám za to, že tomu tak zdaleka není. Ve Zpravodaji STUŽ č. 3/1998 jsem ukázal, že za údajnou rovností ekonomických podmínek v dopravě ČR se v r. 1996 skrývala minimální nerovnost cca 18.389 mld. Kč ve prospěch silniční dopravy, resp. v neprospěch dopravy železniční. Ve Zpravodaji STUŽ č. 1/2000 jsem ukázal, že stejný údaj činil v r. 1997 cca 22,1 mld. Kč. Nyní se podíváme na situaci v r. 1998, viz tabulka.
Tab. č. 1 : odhadované nekalkulované náklady pěti druhů dopravy v ČR v r. 1998 v mld. Kč
Druh nákladů
|
Silniční |
Železniční |
Vodní |
Letecká |
MHD |
Celkem |
|
|
Veřejné na dopravní infrastruktura 1) |
21,597 |
13,221 |
0,202 |
0,774 |
? |
35,794 |
|
|
Stát na obnovu vozidel |
0,15 |
0,5 |
0 |
0 |
0,55 |
1,2 |
|
|
Veřejné na osobní dopravu |
2,05 |
5,8 |
0 |
0 |
9,143 |
16,993 |
|
|
Výdaje na dopravní Policii ČR |
2,853 |
0,035 |
0 |
0 |
0,014 |
2,902 |
|
|
Daňové úlevy |
4,295 2) |
0 |
0,087 |
1,14 |
0,073 |
5,157 |
|
|
Externí škody na zdraví lidí vlivem |
|
|
|
|
|
|
|
|
nehod 3) |
21,024 |
0,017 |
0,007 |
0,011 |
0,066 |
21,125 |
|
|
hluku |
8,02 |
0,691 |
0 |
0,004 |
|
8,715 |
|
|
Emisí Nox, CO, CxHy |
14,596 |
0,096 |
0,006 |
0,018 |
0,271 |
14,987 |
|
|
emisí CO2 celkem |
2,7 |
0,102 |
0,01 |
0,064 |
0,038 |
2,914 |
|
|
Hrubé nekalkulované náklady |
77,285 |
20,462 |
0,312 |
2,011 |
10,155 |
110,225 |
|
|
Spotřební daň za pohonné hmoty |
-28,967 |
-1,079 |
-0,003 |
-0,123 |
-0,386 |
-30,558 |
|
|
Platby za silnice |
-6,017 |
0 |
0 |
0 |
0 |
-6,017 |
|
|
Čisté nekalkulované náklady |
42,301 |
19,383 |
0,309 |
1,888 |
9,769 |
73,65 |
|
|
Náklady na dopravní infrastrukturu celkem |
21,597 |
15,02 |
0,304 |
2,908 |
? |
39,829 |
|
|
Škody na vozidlech |
6,8 |
0,077 |
0,001 |
|
0,026 |
6,904 |
|
|
Kumulativní zanedbání infrastruktury |
175 |
175 |
? |
0 |
? |
350 |
|
|
Zábor půdy v % |
77,8 |
21 |
0,15 |
1,05 |
0 |
100 |
|
|
1)včetně státem garantovaných úvěrů a finanční pomoci EU 2) silniční + spotřební + z nemovitosti + odhad DPH 3) oběti a škody u žel. jen zaviněné ČD, stejně u MHD. Nula může znamenat též výši částky pod 0,5 mil. Kč.
Zdroj: MDS, MF, ČD, GI ČD, Policie ČR, vlastní výpočty.
Rozdíl nekalkulované náklady a výnosy silniční a železniční dopravy v ČR v r. 1998 vychází cca 42,301 minus 19,383 = 22,918 mld. Kč. O tolik při všech dotacích a daňových úlevách a mimořádných výnosech stála ČR přinejmenším více silniční doprava než doprava železniční. Zatímco saldo silniční – železniční doprava v r. 1997 (22,1 mld. Kč) proti saldu r. 1996 (18,4 mld. Kč) zaznamenalo absolutní i relativní zvýšení, v r. 1998 jde proti r. 1997 o sice nominálně o absolutní růst, ale vzhledem k inflaci cca 10,7% o relativní pokles salda mimořádných nákladů a výnosů silniční – železniční doprava.
Pozn. Metodika výpočtu podrobně popsána v časopise Doprava č. 1/1998, 1/1999, 6/1999.
2.5.2000 Jan Zeman