Často se traduje, že v dopravě ČR existují rovné ekonomické podmínky. Mám za to, že tomu tak zdaleka není. Ve Zpravodaji STUŽ č. 3/1998 jsem ukázal, že za údajnou rovností ekonomických podmínek v dopravě ČR se v r. 1996 skrývala minimální nerovnost cca 18.389 mld. Kč ve prospěch silniční dopravy, resp. v neprospěch dopravy železniční. Nyní se podíváme na situaci v r. 1997, viz tabulka.
Druh nákladů |
Silniční |
Železniční |
Vodní |
Letecká |
MHD |
Celkem |
|
Veřejné na dopravní infrastr. |
19,873 |
10,456 |
0,189 |
1,975 |
? |
32,493 |
|
Stát na obnovu vozidel |
0,15 |
1 |
0 |
0 |
0,489 |
1,639 |
|
Veřejné na osobní dopravu |
1,703 |
5,284 |
0 |
0 |
9,8 |
16,787 |
|
Výdaje na dopravní Policii ČR |
2,755 |
0,039 |
0 |
0 |
0,016 |
2,81 |
|
Daňové úlevy |
2,762 |
0 |
0,086 |
0,862 |
0,098 |
3,808 |
|
Externí škody na zdraví lidí |
|
|
|
|
|
|
|
vlivem nehod |
21,013 |
0,017 |
0,001 |
0,032 |
0,066 |
21,129 |
|
vlivem hluku |
7,245 |
0,624 |
0 |
0,004 |
? |
7,873 |
|
vlivem emisí Nox, CO, CxHy |
14,633 |
0,238 |
0,018 |
0,002 |
0,272 |
15,163 |
|
emisí CO2 celkem |
2,292 |
0,092 |
0,006 |
0,057 |
0,04 |
2,487 |
|
Hrubé nekalkulované náklady |
72,426 |
17,75 |
0,3 |
2,932 |
10,781 |
104,189 |
|
Spotřební daň za pohonné h. |
-28,967 |
-1,079 |
-0,003 |
-0,123 |
-0,386 |
-30,558 |
|
Platby za silnice |
-5,557 |
0 |
0 |
0 |
0 |
-5,557 |
|
Čisté nekalkulované náklady |
37,902 |
16,671 |
0,297 |
2,809 |
10,395 |
68,074 |
|
Náklady na dopravní infr.celk. |
? |
? |
? |
? |
? |
|
|
Škody na vozidlech |
5,98 |
0,035 |
0,001 |
0 |
0,03 |
|
|
Kumulativní zanedbání infras. |
170-175 |
170-175 |
? |
0 |
? |
|
|
Zábor půdy v % |
77,8 |
21 |
0,15 |
1,05 |
x |
100 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1)včetně státem garantovaných úvěrů 2) silniční + spotřební + z nemovitosti + odhad DPH,silniční u MHD r. 1995 3) oběti a škody u žel. jen zaviněné ČD, stejně u MHD
Zdroj: MDS, MF, ČD, GI ČD, Policie ČR, vlastní výpočty k 25.10.99. Dotace MHD byly ve starších výpočtech uváděny vyšší.
Rozdíl čisté nekalkulované náklady silniční minus železniční dopravy činil v r. 1997 cca 22,1 mld. Kč. O tolik minimálně stála víc ekonomiku ČR silniční doprava než železniční proti obvykle uváděným kalkulacím. Proti r. 1996 (cca 18,389 mld. Kč) se zvýšily nejen absolutně, ale i relativně, tj. o víc než inflace.