Stanovisko k zastavení osobní dopravy na krkonošských železničních tratích
Trutnov-Svoboda nad Úpou a Tanvald-Harrachov
STUŽ se připojila k tomuto stanovisku
Přesně za měsíc - 29. září 1997 má být zastavena na
železničních tratích Trutnov - Svoboda nad Úpou a Tanvald - Harrachov osobní
doprava.
Rozhodně nesouhlasíme s tímto záměrem Českých drah,
bezprostředně navazujícím na politická rozhodnutí ministerstva dopravy ČR a
správní rady Českých drah.
K nesouhlasu nás vedou zejména následující skutečnosti:
- Zastavení dopravy není založeno na ekonomické analýze
, ale dochází k němu
jen, aby byl naplněn administrativní pokyn ušetřit 1330 vlakových kilometrů na
úseku Obchodně provozního ředitelství ČD v Hradci Králové. Zástupci OPŘ Hradec
Králové nebyli při jednáních schopni doložit údaje o vytíženosti a poměru
nákladů a příjmů na tratích, na nichž dopravu zastavují, a o tom jaké skutečné
úspory bude opatřením dosaženo! To skutečně připomíná "socialistický
skanzen", o němž hovoří v souvislosti s ČD ministr dopravy Martin Říman -
tento "skanzen" však začíná přímo u rozhodnutí jeho ministerstva.
- Nejen veřejnost, ale ani samosprávné orgány, jichž se zastavení dopravy
bezprostředně dotýká, nebyli o záměru včas informováni
. K záměru se mohli
poprvé vyjádřit až díky jednání vyvolaném odborovými svazy na železnici.
Opatření je přijímáno v průběhu platnosti jízdního řádu, takže veřejnost
nemá faktickou možnost uplatnit připomínky, které se jinak uplatňují ke
každoročním změnám jízdních řádů.
- Omezení znamená další snížení komfortu veřejné osobní dopravy do Krkonoš,
což vyvolá další přechod na individuální automobilovou dopravu a další
ekologické zatížení národního parku zařazeného mezi 12 nejpostiženějších
chráněných oblastí světa. Alternativním řešením je alespoň v případě
trati Trutnov - Svoboda nad Úpou je naopak vytvoření integrovaného dopravního
systému, který bude zahrnovat taktovou dopravu na uvedené trati s návazností
autobusových přípojů dále do Krkonoš.
- Zvýšení počtu autobusových linek nahrazujících zrušenou železniční dopravu je
vedle negativních ekologických problematické i proto, že společnost provozující
autobusové linky v okrese Trutnov nemá dle vlastního sdělení dostatek prostředků
ani na provozování stávajících linek.
- Záměr vyvolal rozsáhlý nesouhlas veřejnosti
- na obou tratích během několika
málo dnů podepsalo petice odmítající záměr doposud na dvacet tisíc občanů,
rozhodný nesouhlas vyjádřili i starostové všech obcí při trati Trutnov - Svoboda
nad Úpou.
- K takto závažným zásahům do železniční dopravy bude vhodné přistoupit teprve
po narovnání pokřivených cen v dopravě - zatím nelze srovnávat ekonomiku
železniční a silniční dopravy, zejména kvůli tomu, že v nákladech (a tedy i
cenách) silniční dopravy není zahrnuta řada významných položek - údržba
dopravní cesty, bezpečnost provozu, ekologické škody. Z tohoto hlediska jsou argumenty
o nízké efektivitě železniční dopravy v porovnání se silniční falešné, neboť
poměřují zatím nepoměřitelné.
Z uvedených důvodů se obracíme zároveň na další občany a
organizace, jimž není lhostejný stav životního prostředí a nejstaršího
národního parku v ČR, aby svůj nesouhlas vyjádřili co nejdříve na adresy
těchto institucí:
Ministerstvo dopravy ČR, nábř. L. Svobody 12, 110 15 Praha 1
Správní rada Českých drah, nábř. L. Svobody 12, 110 15 Praha 1
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR, Sněmovní 4, 118 01 Praha 1
Senát Parlamentu ČR, Valdštejnské nám. 1, 118 01 Praha 1
Okresní úřad Trutnov - odbor dopravy, Horská 5, 542 01 Trutnov
Rovněž je možno uplatnit své stanovisko jako připomínku k tvorbě
jízdního řádu 1998-1999 do 15.9. na adresu OPŘ ČR Hradec Králové, Riegrovo nám.
914, 50137 Hradec Králové.