Podpora železniční dopravy se ukazuje ve světle řešení problémů, spojených s globální změnou klimatu jako jeden z velmi účinných nástrojů snižování emisí skleníkových plynů a dalších škodlivin, zároveň přitom vede k zvyšování bezpečnosti, menšímu záboru krajiny a k dalším příznivým faktorům. Kolejová doprava je, již z fyzikální podstaty výrazně energeticky účinnější, dlouhodobé statistiky ukazují také na výrazně vyšší bezpečnost tohoto druhu dopravy proti dopravě silniční.
V České republice byly v minulých desetiletích daleko vyšší investiční i provozní prostředky vynaloženy na rozvoj dálniční a silniční sítě, neudržitelně narostl počet silničních vozidel a zátěž dálniční, silniční i uliční sítě měst. Přes naše území v srdci Evropy jezdí denně tisíce kamionů tranzitní dálkové dopravy, která by z velké části mohla a měla využít železnici, prostorová uspořádání měst se namísto potřeb v nich žijících lidí přizpůsobovala a dodnes přizpůsobuje enormním nárokům individuální automobilové dopravy, se všemi negativními důsledky na obyvatelnost měst a obcí, na jejich životní prostředí a zdraví obyvatel.
Stanovisko předsednictva STUŽ č. 127 ke stavu povrchových vod v ČR, zejména s ohledem na zdraví lidí a ekosystémů v krajině
Společnost pro trvale udržitelný život považuje za nutné vyjádřit se ke špatnému stavu povrchových vod v ČR, který představuje významnou hrozbu pro lidské zdraví, biodiverzitu vodních ekosystémů a funkce krajiny.
Tato oblast životního prostředí byla probírána na tematickém semináři STUŽ se specialisty na danou problematiku (viz program semináře v příloze) s řadou závěrů a doporučení, týkajících se příčin a možností zlepšení stávající situace. Předloženým stanoviskem postupujeme názory a náměty odborníků k posouzení příslušným odborům Ministerstva životního prostředí, Ministerstva zemědělství a výživy, Ministerstva zdravotnictví, a Výboru pro krajinu, vodu a biodiverzitu Rady vlády pro udržitelný rozvoj, protože se domníváme, že jen mezioborovou koordinací lze závažnou problematiku stavu povrchových vod účinně řešit.
Stanovisko č. 126 předsednictva Společnosti pro trvale udržitelný život ke snahám o změny Územních ekologických limitů těžby hnědého uhlí
STUŽ je hluboce znepokojena pokračujícím tlakem na změnu vládního usnesení 444 z roku 1991, které bylo znovu potvrzeno vládním usnesením 1176 z roku 2008. Vítáme proto zásadní postoj ministra životního prostředí Richarda Brabce a místopředsedy vlády Andreje Babiše, kteří odmítají veškeré snahy o prolomení limitů a respektují princip kontinuity vládní politiky ve směru k občanům a jejich občanským a lidským právům po roce 1989.
V rámci řízení EIA "Záměr stavby Truck centrum Krásný les (Petrovice) – MZP453" zaslala STUŽ Ministerstvu životního prostředí nesouhlasné vyjádření k přepracované dokumentaci tohoto záměru. Celý záměr považujeme za zcela nesmyslný a nebezpečný životnímu prostředí a přírodě, v záměru bylo i v přepracované dokumentaci nalezeno mnoho chyb. Děkujeme opět ing.arch Martině Kárové za pečlivé vypracování podkladů. Celé stanovisko si můžete prohlédnout zde.
V rámci řízení EIA "Záměr stavby Truck centrum Krásný les (Petrovice) – MZP453" zaslala STUŽ Ministerstvu životního prostředí nesouhlasné vyjádření k tomuto záměru. Celý záměr považujeme za zcela nesmyslný a nebezpečný životnímu prostředí, v záměru bylo nalezeno mnoho chyb, ne li přímo podvodů a jako perlička na závěr bylo zjištěno, že se celý záměr stavby odvolává na neplatný úzmní plán. Děkujeme především ing.arch Martině Kárové za pečlivé vypracování podkladů. Celé stanovisko si můžete prohlédnout zde.
Společnost pro trvale udržitelný život vydává po prostudování věcného záměru Zákona o dopravních liniových stavbách k jeho tezím a důvodové zprávě následující stanovisko:
Naše vyjádření k dokumentaci a posudku a ke stanovisku MŽP k vyhodnocení EIA záměru „Letiště Vodochody“ (kód MZP257), které jsme zaslali na příslušné úřady.
Společnost pro trvale udržitelný život zásadně nesouhlasí s případnou výstavbou vodního koridoru Dunaj – Odra – Labe (DOL), která by byla jedním z největších zásahů člověka do fungování zbytků relativně přirozených ekosystémů ČR a střední Evropy, do osídlení, dopravní i technické infrastruktury. Nesouhlasí proto ani s trvající územní ochranou koridoru D–O–L v Politice územního rozvoje ČR a v navazující územně plánovací dokumentaci dotčených krajů, měst a obcí a v další legislativě.
k možnému personálnímu obsazení pozice ministra životního prostředí v nové koaliční vládě ze dne 10. 12. 2013
STUŽ dnes zaslala na Ministerstvo životního prostředí a na Magistrát hl. města Prahy následující podnět a připojila se tak s dalším NGO, které již obdobnou výzvu na ochranu alejí odeslaly - např. 4 – občanská, o.s., Občané postižení Severojižní magistrálou, o.s., Pankrácká společnost, o.s., Občanská iniciativa Pankráce, o.s., Tilia Thákurova, o.s.
Vážený pane řediteli, vážení členové Rady ČRo,
z několika stran se k nám dostaly zprávy, že Český rozhlas plánuje zrušení pořadu Zeměžluč. Je to pro nás velkým překvapením, protože je to v Českém rozhlase jediný pořad, zabývající se do hloubky ekologickou problematikou jak domácí, tak zahraniční. Obracíme se na Vás s žádostí o přehodnocení takového záměru, který jde proti poslání Českého rozhlasu.